VISI
Sekolah unggul penjana generasi terbilang
MISI
Membangunkan potensi individu melalui
pendidikan berkualiti
FALSAFAH
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha
berterusan kearah memperkembangkan lagi potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis
dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani
berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada
Tuhan.Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta
memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran masyarakat dan negara.
KOD ETIKA GKSM / GBSM
1. GKSM / GBSM hendaklah mematuhi undang-undang negara dan
melaksanakan tugasnya berlandaskan undang- undang tersebut.
2. GKSM / GBSM hendaklah menjaga tatalakunya demi memelihara piawaian dan identiti sebagai seorang GBKSM / GBSM dan integriti profesion.
3. GKSM / GBSM hendaklah sentiasa berusaha menilai dan meningkatkan pengetahuan, kecekapan dan kemahiran dalam bidang profesionnya.
4. GKSM / GBSM hendaklah menjalankan tugasnya dengan penuh tanggungjawab, objektif dan jujur.
5. GKSM / GBSM hendaklah diselia dan dinilai tugasnya oleh penyelia profesional melalui penyeliaan lazim dan sokongan perunding.
TANGGUNGJAWAB GKSM / GBSM
1. GKSM / GBSM bertanggungjawab untuk mengutamakan kepentingan klien.
2. GKSM / GBSM hendaklah menghormati hak klien dan merahsiakan segala maklumat yang diperolehi semasa menjalankan perkhidmatan melainkan maklumat yang akan membahayakan klien atau orang-orang di persekitarannya.
3. GKSM / GBSM hendaklah memahami dan menghormati latar belakang sosio ekonomi klien serta menerima mereka tanpa syarat.
4. GKSM / GBSM hendaklah memelihara kesejahteraan fizikal dan psikologi klien serta tidak memperalatkan klien untuk kepentingan diri.
5. GKSM / GBSM hendaklah membimbing klien ke arah pembentukan sikap bertanggungjawab terhadap tingkahlakunya.
6. GKSM / GBSM hendaklah merujuk klien kepada pihak yang berkaitan jika mengikut pertimbangannya klien memerlukan perkhidmatan luar daripada bidang kepakarannya.
TANGGUNGJAWAB GKSM / GBSM TERHADAP RAKAN PROFESIONAL
1. GKSM / GBSM hendaklah saling berusaha meningkatkan tahap kecekapan profesionalismenya.
2. GKSM / GBSM hendaklah menunjukkan sikap menghormati, adil dan terbuka terhadap rakan profesionalnya.
3. GKSM / GBSM bertanggungjawab mengingatkan rakan profesional mengamalkan nilai-nilai dalam perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang sepatutnya.
4. GKSM / GBSM hendaklah bersedia membantu rakan profesional yang teraniaya .
TANGGUNGJAWAB GKSM / GBSM TERHADAP MASYARAKAT
1. GKSM / GBSM hendaklah memahami dan menghormati unsur sosio budaya masyarakat.
2. GKSM / GBSM hendaklah sentiasa memberi khidmat untuk memenuhi kehendak masyarakat dalam konteks pendidikan dan pembangunan murid.
TANGGUNGJAWAB GKSM / GBSM TERHADAP ORGANISASI DAN MAJIKAN
1. GKSM / GBSM hendaklah berusaha untuk mengikuti polisi dan prosedur serta meningkatkan kecekapan, keberkesanan perkhidmatan organisasinya.
2. GKSM / GBSM hendaklah menjelaskan bidang kepakaran dan tahap kecekapan profesionalismenya.
3. GKSM / GBSM hendaklah mewujudkan hubungan interpersonal dengan ahli-ahli dalam organisasi.
SENARAI TUGAS
GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING SEPENUH MASA (GBKSM)
| 1. | Menyediakan rancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah. |
| 2. | Mengenalpasti keperluan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah melalui kajian keperluan, soal selidik, temu bual dan perbincangan dengan pelajar, guru, pentadbir, kakitangan sekolah, ibubapa dan bekas pelajar. |
| 3. | Merancang, mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori pelajar. |
| 4. | Mengumpul, menyedia, menyebar maklumat Bimbingan dan Kaunseling kepada semua pelajar melalui sebarang media yang sesuai. |
| 5. | Mengelola dan melaksanakan aktiviti Bimbingan dan Kaunseling kelompok dan tunjuk ajar (instructional) yang merangsang perkembangan pelajar secara optimum. |
| 6. | Merancang, melaksana, mengawalselia perkhidmatan kaunseling individu secara profesional dan beretika. |
| 7. | Merancang, melaksana, mengawalselia aktiviti kemahiran belajar untuk semua pelajar. |
| 8. | Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti pemilihan mata pelajaran elektif untuk peperiksaan seperti PMR, SPM, SPMV dan STPM. |
| 9. | Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti pendidikan pencegahan dadah, inhalan, rokok dan alkohol. |
| 10. | Merancang, menyedia dan mendedahkan pelajar kepada peluang, melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi dalam dan luar negara. |
| 11. | Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultansi dan rujukan, berhubung Bimbingan dan Kaunseling, Kerjaya dan Pendidikan Pencegahan Dadah. |
| 12. | Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa, guru, kakitangan bukan guru, dan agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan perkembangan pelajar. |
| 13. | Membuat penilaian aktiviti, modul, model, instrumen, pendekatan dan sebagainya secara menyeluruh bagi meningkatkan mutu dan profesionalisma perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah. |
| 14. | Merancang, menyelaras dan menilai sumber dan bahan resos perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. |
| 15. | Menjadi Urusetia kepada Jawatankuasa Penyelaras Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. |
| 16. | Menjadi penggerak utama dalam program latihan dalaman bagi menyebarkan kefahaman dan peningkatan profesionalisma perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah. |
| 17. | Memberi khidmat kaunseling krisis kepada pelajar guru, kakitangan dan siapa sahaja yang memerlukannya. |
| 18. | Menjadi personel perhubungan/seranta sekolah dengan agensi-agensi luar yang berkaitan. |
| 19. | Menjadi ahli jawatankuasa ex-oficio dalam jawatankuasa kurikulum sekolah. |
| 20. | Menjadi ahli Jawatankuasa dalam Majlis Perancang Sekolah. |
| 21. | Menjadi Penyelaras dalam program mentor-mentee sekolah. |
| 22. | Menjadi penyelaras dalam program-program pengembangan pelajar seperti kolokium, motivasi, kem jaya diri, kursus ketatanegaraan dan sebagainya. |
| 23. | Menjadi Urusetia kepada Jawatankuasa Program Sekolah Selamat, Dasar Pendidikan Wajib, Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris & Dasar Bahasa Tambahan, Penempatan (Kemasukan) pelajar di sekolah. |
| 24. | Menjadi ex-officio dalam Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG). |
| 25 | Menjadi Penyelaras program-program yang dianjurkan oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling, Jabatan Pelajaran Negeri. |
| 26. | Melaksanakan tugas-tugas yang diarahkan oleh Ketua Jabatan dari semasa ke semasa. |
| BIDANG TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB | |||||||
| Bagi memastikan bahawa matlamat dan objektif perkhidmatan bimbingan dan kaunseling tercapai, kaedah penyampaian dan perkhidmatan kepada kumpulan sasar adalah amat penting. Keberkesanan perkhidmatan akan dapat mewujudkan pelajar yang seimbang, berjiwa besar dan waja, berwawasan dan berketrampilan. Usaha-usaha untuk membina insan yang terus maju ke arah hidup yang bermakna bagi kesejahteraan diri, masyarakat dan negara perlu dilaksanakan dengan secara seimbang dalam semua bidang seperti berikut: | |||||||
| Bil | Bidang | Input | Kaedah | ||||
| | | | | ||||
| 1. | Akademik | 1. | Pemilihan mata pelajaran elektif | Bimbingan Kelompok Bimbingan Individu | |||
| | | 2. | Kemahiran Belajar | Bengkel | |||
| | | | | Seminar | |||
| | | | a. | Membaca | Kem/Perkhemahan Tayangan Video | ||
| | | | b. | Mencatat/ mengambil nota | Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) | ||
| | | | c. | Pengurusan masa | Taklimat | ||
| | | | d. | Pengurusan diri | Kolokium | ||
| | | | e. | Mendengar | Tutor Sebaya | ||
| | | | f. | Mengingat | Mentor Mentee | ||
| | | | g. | Mengulangkaji | | ||
| | | | h. | Menjawab soalan peperiksaan | | ||
| | i. | Menghadapi peperiksaan | | ||||
| | | ||||||
| | | ||||||
| 3. | Pengumpul maklumat pelajaran atau peluang melanjutkan pelajaran di Institusi Pengajian Tinggi. | Lawatan Ceramah Pameran Bank maklumat manual Bank maklumat berkomputer | |||||
| | | | | | |||
| 2. | Kerjaya | 1. | Inventori minat | Bimbingan Kelompok | |||
| | | 2. | Inventori Personaliti | Bimbingan Individu | |||
| | | 3. | Inventori nilai | Lawatan | |||
| | | 4. | Pemilihan Matapelajaran elektif | Ceramah Forum | |||
| | | 5. | Pengumpulan maklumat kerjaya | Seminar Tayangan video | |||
| | | 6. | Pendedahan kerjaya Peluang latihan kerjaya | Pertandingan-pertandingan - Media Maklumat Kerjaya | |||
| | | 7. | Penyebaran maklumat | - Buku Skrap Kerjaya | |||
| | | | - Eksplorasi Alam Kerjaya - - Poster Kerjaya - - Sketsa Kerjaya | ||||
| Bil | Bidang | Input | Kaedah | ||||
| 3. | Psikososial & Kesejahteraan Mental | 1. 2. 3. | Ujian Personaliti Senarai semak masalah Merujuk Kad Maklumat Diri (Jika perlu) | Bimbingan Kerjaya merentasi Kurikulum dan Kurikulum PRS | |||
| | | 4. | Kemahiran Komunikasi | Bimbingan Kelompok | |||
| | | 5. | Kemahiran Asertif/Tegas diri | Bimbingan Individu | |||
| | | 6. | Penyaringan maklumat | Forum | |||
| | | 7. | Pengurusan Tekanan | Kursus | |||
| | | 8. | Kemahiran Rohani | Bengkel | |||
| | | 9. | Kemahiran Membuat Keputusan | Seminar Kem Bina Insan/ Diri | |||
| | | 10. | Kemahiran Pengawalan Diri | Kolokium | |||
| | | 11. | Kemahiran Aplikasi | Rehlah | |||
| | | 12. | Kemahiran Sintesis | Lawatan | |||
| | | 13. | Kemahiran Analisis Kritikal | Tayangan video | |||
| | | 14. | Pengekalan Penghargaan Kendiri/ Self Esteem | Kaunseling Keluarga PRS | |||
| | | 15. | Perkembangan Keremajaan | Latihan Dalam Kumpulan | |||
| | | 16. | Konsep Kendiri | Aktiviti Simulasi Kumpulan | |||
| | | 17. | Pengendalian Kendiri | Perkhemahan Ibadah | |||
| | | 18. | Program Orientasi | Ceramah | |||
| | | | | | |||
| 4. | Keibubapaan | 1. | Komunikasi | Ceramah | |||
| | | 2. | Perkembangan individu | Seminar | |||
| | | 3. | Isu-isu Kekeluargaan | Forum | |||
| | | | 3.1 | Kepimpinan | Bengkel | ||
| | | | 3.2 | Perkembangan remaja masa kini dan akan datang | Perkhemahan keluarga/ Hari Keluarga Lawatan ke rumah | ||
| | | | 3.3 | Kerukunan dan kesejahteraan keluarga. | (Home Visit) Khidmat Konsultasi Kursus Kemahiran Keibubapaan Konferens Buletin Keluarga Pameran Bimbingan Individu Bimbingan Kelompok | ||
| | | | | | | ||
| 5. | Pembangunan | 1. | Kemahiran Komunikasi | Bimbingan Individu | |||
| | Diri | 2. | Kemahiran Penyelesaian Masalah | Bimbingan Kelompok Latihan Dalam Kumpulan | |||
| | | 3. | Kepimpinan | Lawatan ke rumah | |||
| | | 4. | Kemahiran Tegas Diri | Ceramah | |||
| | | 5. | Pembimbing Rakan Sebaya | Bengkel | |||
| | | | (PRS) | Praktikum PRS | |||
| | | 6. | Kemahiran Sosial | | |||
| | | 7. | Kemahiran Pemilihan aktiviti keutamaan | | |||
| | | 8. Pengurusan Diri | | ||||
| Bil | Bidang | Input | Kaedah | ||||
| | | | | | | ||
| 6. | Pendidikan Pencegahan Dadah / Rokok / Inhalan dan HIV/ AIDS | 1. 2. 3. 4. | Kemahiran Asertif Kemahiran Sosial Perkembangan Seksual Sikap Benci kepada dadah | Ceramah Seminar Pertandingan Esei Pertandingan Poster Pertandingan Pidato | |||
| | | 5. | Kemahiran Menghindar | Pertandingan Boria | |||
| | | | Jangkitan HIV/ AIDS | Pertandingan Nasyid | |||
| | | 6. | Pendidikan Kekeluargaan | Kuiz | |||
| | | | | 5 Minit Anti Dadah | |||
| | | | | Pameran | |||
| | | | | Bengkel | |||
| | | | | Bimbingan Individu | |||
| | | | Bimbingan Kelompok | ||||
| | | | | ||||
| 7. | Pengurusan dan Pentadbiran | 1. 2. 3. | Maklumat Kerjaya Maklumat Pendidikan dan Latihan | Sistem Fail Paparan Sebaran | |||
| | | 4. | Maklumat Dadah | Brosur / Phamplet | |||
| | | 5. | Maklumat HIV/ Aids | Poster | |||
| | | 6. | Maklumat Bahaya Rokok dan Kesihatan | Buku Buku Skrap | |||
| | | 7. | Rancangan Tahunan | Perkongsian | |||
| | | 8. | Kertas Kerja Program | | |||
| | | 9. | Buku Rekod Perkhidmatan | | |||
| | | 10. | Borang-borang Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling | | |||
| | | 11. | Jadual Waktu Perkhidmatan | | |||
| | | 12. | Maklumat Murid | | |||
| | | 13. | Laporan Program | | |||
| | | 14. | Keceriaan Bilik Kaunseling | | |||
| | | 15. | Papan Kenyataan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling | | |||
| | | 16. | Laporan dan Rekod Sesi | | |||
| | | 17. | Penilaian Program | | |||
| | | 18. | Rekod dan Laporan Kewangan | | |||
| | | | | | |||
| 8. | Perkhidmatan | 1. | Akademik | Kaunseling Individu | |||
| | Bimbingan dan Kaunseling | 2 3. | Kerjaya Psikososial | Kaunseling Kelompok Bimbingan Individu | |||
| | | 4. | Keluarga | Bimbingan Kelompok | |||
| | | 5. | Peribadi | Konsultasi | |||
| | | 6. | Kes Disiplin | | |||
| | | 7. | Dadah | | |||
| | | 8. | HIV/ AIDS | | |||
| | | | | | |||