BIMBINGAN & KAUNSELING


                                          VISI


Sekolah unggul penjana generasi terbilang



                                           MISI


Membangunkan potensi individu melalui
pendidikan berkualiti



                                    FALSAFAH


Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha
berterusan kearah memperkembangkan lagi potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis
dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani
berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada
Tuhan.Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta
memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran masyarakat dan negara.


KOD ETIKA GKSM / GBSM


1.         GKSM / GBSM   hendaklah  mematuhi  undang-undang  negara  dan   
        melaksanakan tugasnya berlandaskan undang- undang tersebut.

2.           GKSM / GBSM hendaklah menjaga tatalakunya demi memelihara piawaian dan identiti sebagai seorang GBKSM / GBSM dan integriti profesion.

3.           GKSM / GBSM hendaklah sentiasa berusaha menilai dan meningkatkan pengetahuan, kecekapan dan kemahiran dalam bidang profesionnya.

4.           GKSM / GBSM hendaklah menjalankan tugasnya dengan penuh tanggungjawab, objektif dan jujur.

5.           GKSM / GBSM hendaklah diselia dan dinilai tugasnya oleh penyelia profesional melalui penyeliaan lazim dan sokongan perunding.



TANGGUNGJAWAB GKSM / GBSM

 

1.           GKSM / GBSM bertanggungjawab untuk mengutamakan kepentingan klien.

2.           GKSM / GBSM hendaklah menghormati hak klien dan merahsiakan segala maklumat yang diperolehi semasa menjalankan perkhidmatan melainkan maklumat yang akan membahayakan klien atau orang-orang di persekitarannya.

3.           GKSM / GBSM hendaklah memahami dan menghormati latar belakang sosio ekonomi klien serta menerima mereka tanpa syarat.

4.           GKSM / GBSM hendaklah memelihara kesejahteraan fizikal dan psikologi klien serta tidak memperalatkan klien untuk kepentingan diri.

5.           GKSM / GBSM hendaklah membimbing klien ke arah pembentukan sikap bertanggungjawab terhadap tingkahlakunya.

6.           GKSM / GBSM hendaklah merujuk klien kepada pihak yang berkaitan jika mengikut pertimbangannya klien memerlukan perkhidmatan luar daripada bidang kepakarannya.

TANGGUNGJAWAB GKSM / GBSM TERHADAP RAKAN PROFESIONAL


1.           GKSM / GBSM hendaklah saling berusaha meningkatkan tahap kecekapan profesionalismenya.

2.           GKSM / GBSM hendaklah menunjukkan sikap menghormati, adil dan terbuka terhadap rakan profesionalnya.

3.           GKSM / GBSM bertanggungjawab mengingatkan rakan profesional mengamalkan nilai-nilai dalam perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang sepatutnya.

4.           GKSM / GBSM hendaklah bersedia membantu rakan profesional yang teraniaya .


TANGGUNGJAWAB GKSM / GBSM TERHADAP MASYARAKAT


1.           GKSM / GBSM hendaklah memahami dan menghormati unsur sosio budaya masyarakat.

2.           GKSM / GBSM hendaklah sentiasa memberi khidmat untuk memenuhi kehendak masyarakat dalam konteks pendidikan dan pembangunan murid.


TANGGUNGJAWAB GKSM / GBSM TERHADAP ORGANISASI DAN MAJIKAN


1.           GKSM / GBSM hendaklah berusaha untuk mengikuti polisi dan prosedur serta meningkatkan kecekapan, keberkesanan perkhidmatan organisasinya.

2.           GKSM / GBSM hendaklah menjelaskan bidang kepakaran dan tahap kecekapan profesionalismenya.

3.           GKSM / GBSM hendaklah mewujudkan hubungan interpersonal dengan ahli-ahli dalam organisasi.






SENARAI TUGAS
GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING SEPENUH MASA (GBKSM)


1.
Menyediakan rancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah.

2.
Mengenalpasti keperluan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah melalui kajian keperluan, soal selidik, temu bual dan perbincangan dengan pelajar, guru, pentadbir, kakitangan sekolah, ibubapa dan bekas pelajar.

3.
Merancang, mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori pelajar.

4.
Mengumpul, menyedia, menyebar maklumat Bimbingan dan Kaunseling kepada semua pelajar melalui sebarang media yang sesuai.

5.
Mengelola dan melaksanakan aktiviti Bimbingan dan Kaunseling kelompok dan tunjuk ajar (instructional) yang merangsang perkembangan pelajar secara optimum.

6.
Merancang, melaksana, mengawalselia perkhidmatan kaunseling individu secara profesional dan beretika.

7.
Merancang, melaksana, mengawalselia aktiviti kemahiran belajar untuk semua pelajar.

8.
Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti pemilihan mata pelajaran elektif untuk peperiksaan seperti PMR, SPM, SPMV dan STPM.

9.
Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti pendidikan pencegahan dadah, inhalan, rokok dan alkohol.

10.
Merancang, menyedia dan mendedahkan pelajar kepada peluang, melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi dalam dan luar negara.

11.
Merancang, melaksana, mengawalselia  dan menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultansi dan rujukan, berhubung Bimbingan dan Kaunseling, Kerjaya dan Pendidikan Pencegahan Dadah.



12.
Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa, guru, kakitangan bukan guru, dan agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan perkembangan pelajar.

13.
Membuat penilaian aktiviti, modul, model, instrumen, pendekatan dan sebagainya secara menyeluruh bagi meningkatkan mutu dan profesionalisma perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah.

14.
Merancang, menyelaras dan menilai sumber dan bahan resos perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.

15.
Menjadi Urusetia kepada Jawatankuasa Penyelaras Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.

16.
Menjadi penggerak utama dalam program latihan dalaman bagi menyebarkan kefahaman dan peningkatan profesionalisma perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.

17.
Memberi khidmat kaunseling krisis kepada pelajar guru, kakitangan dan siapa sahaja yang memerlukannya.

18.
Menjadi personel perhubungan/seranta sekolah dengan agensi-agensi luar yang berkaitan.

19.
Menjadi ahli jawatankuasa ex-oficio dalam jawatankuasa kurikulum sekolah.

20.
Menjadi ahli Jawatankuasa dalam Majlis Perancang Sekolah.

21.
Menjadi Penyelaras dalam program mentor-mentee sekolah.

22.
Menjadi penyelaras dalam program-program pengembangan pelajar seperti kolokium, motivasi, kem jaya diri, kursus ketatanegaraan dan sebagainya.

23.
Menjadi Urusetia kepada Jawatankuasa Program Sekolah Selamat, Dasar Pendidikan Wajib, Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris & Dasar Bahasa Tambahan, Penempatan (Kemasukan) pelajar di sekolah.

24.
Menjadi ex-officio dalam Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

25
Menjadi Penyelaras program-program yang dianjurkan oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling, Jabatan Pelajaran Negeri.

26.
Melaksanakan tugas-tugas yang diarahkan oleh Ketua Jabatan dari semasa ke semasa.





BIDANG TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB

Bagi memastikan bahawa matlamat dan objektif perkhidmatan bimbingan dan kaunseling tercapai, kaedah penyampaian dan perkhidmatan kepada kumpulan sasar adalah amat penting. Keberkesanan perkhidmatan akan dapat mewujudkan pelajar yang seimbang, berjiwa besar dan waja, berwawasan dan berketrampilan. Usaha-usaha untuk membina insan yang terus maju ke arah hidup yang bermakna bagi kesejahteraan diri, masyarakat dan negara perlu dilaksanakan dengan secara seimbang dalam semua bidang seperti berikut:

Bil
Bidang
Input
Kaedah




1.
Akademik
1.
Pemilihan mata pelajaran elektif
Bimbingan Kelompok
Bimbingan Individu


2.
Kemahiran Belajar
Bengkel




Seminar



a.
Membaca
Kem/Perkhemahan
Tayangan Video



b.
Mencatat/ mengambil nota
Pembimbing Rakan Sebaya
(PRS)



c.
Pengurusan masa
Taklimat



d.
Pengurusan diri
Kolokium



e.
Mendengar
Tutor Sebaya



f.
Mengingat
Mentor Mentee



g.
Mengulangkaji




h.
Menjawab  soalan peperiksaan


i.
Menghadapi peperiksaan





3.
Pengumpul maklumat pelajaran atau peluang melanjutkan pelajaran di Institusi Pengajian Tinggi.
Lawatan
Ceramah
Pameran
Bank maklumat manual
Bank maklumat berkomputer





2.
Kerjaya
1.
Inventori minat
Bimbingan Kelompok


2.
Inventori Personaliti
Bimbingan Individu


3.
Inventori nilai
Lawatan


4.
Pemilihan Matapelajaran elektif
Ceramah
Forum


5.
Pengumpulan maklumat kerjaya
Seminar
Tayangan video


6.
Pendedahan kerjaya
Peluang latihan kerjaya
Pertandingan-pertandingan
- Media Maklumat Kerjaya


7.
Penyebaran maklumat
- Buku Skrap Kerjaya



- Eksplorasi Alam Kerjaya
-                  - Poster Kerjaya
-                  - Sketsa Kerjaya

Bil
Bidang
Input
Kaedah
3.
Psikososial & Kesejahteraan Mental
1.
2.
3.
Ujian Personaliti
Senarai semak masalah
Merujuk Kad Maklumat Diri
(Jika perlu)
Bimbingan Kerjaya
merentasi Kurikulum
dan Kurikulum
PRS


4.
Kemahiran Komunikasi
Bimbingan Kelompok


5.
Kemahiran Asertif/Tegas diri
Bimbingan Individu


6.
Penyaringan maklumat
Forum


7.
Pengurusan Tekanan
Kursus


8.
Kemahiran Rohani
Bengkel


9.
Kemahiran Membuat Keputusan
Seminar
Kem Bina Insan/ Diri              


10.
Kemahiran Pengawalan Diri
Kolokium


11.
Kemahiran Aplikasi
Rehlah


12.
Kemahiran Sintesis
Lawatan


13.
Kemahiran Analisis Kritikal
Tayangan video


14.
Pengekalan Penghargaan Kendiri/ Self Esteem
Kaunseling Keluarga
PRS


15.
Perkembangan Keremajaan
Latihan Dalam Kumpulan


16.
Konsep Kendiri
Aktiviti Simulasi Kumpulan


17.
Pengendalian Kendiri
Perkhemahan Ibadah


18.
Program Orientasi
Ceramah





4.
Keibubapaan
1.
Komunikasi
Ceramah


2.
Perkembangan individu
Seminar


3.
Isu-isu Kekeluargaan
Forum



3.1
Kepimpinan
Bengkel



3.2
Perkembangan remaja masa kini dan akan datang
Perkhemahan keluarga/
Hari Keluarga
Lawatan ke rumah



3.3
Kerukunan dan kesejahteraan keluarga.
(Home Visit)
Khidmat Konsultasi
Kursus Kemahiran
Keibubapaan
Konferens
Buletin Keluarga
Pameran
Bimbingan Individu
Bimbingan Kelompok






5.
Pembangunan
1.
Kemahiran Komunikasi
Bimbingan Individu

Diri
2.
Kemahiran Penyelesaian Masalah
Bimbingan Kelompok
Latihan Dalam Kumpulan


3.
Kepimpinan
Lawatan ke rumah


4.
Kemahiran Tegas Diri
Ceramah


5.
Pembimbing Rakan Sebaya
Bengkel



(PRS)
Praktikum PRS


6.
Kemahiran Sosial



7.
Kemahiran Pemilihan aktiviti keutamaan



8.      Pengurusan Diri

Bil
Bidang
Input
Kaedah






6.
Pendidikan Pencegahan Dadah / Rokok / Inhalan dan HIV/ AIDS
1.
2.
3.
4.
Kemahiran Asertif
Kemahiran Sosial
Perkembangan Seksual
Sikap Benci kepada dadah
Ceramah
Seminar
Pertandingan Esei
Pertandingan Poster
Pertandingan Pidato


5.
Kemahiran Menghindar
Pertandingan Boria



Jangkitan HIV/ AIDS
Pertandingan Nasyid


6.
Pendidikan Kekeluargaan
Kuiz




5 Minit Anti Dadah




Pameran




Bengkel




Bimbingan Individu



Bimbingan Kelompok





7.

Pengurusan dan
Pentadbiran

1.
2.
3.

Maklumat Kerjaya
Maklumat Pendidikan dan Latihan

Sistem Fail
Paparan
Sebaran


4.
Maklumat Dadah
Brosur / Phamplet


5.
Maklumat HIV/ Aids
Poster


6.
Maklumat Bahaya Rokok dan Kesihatan
Buku
Buku Skrap 


7.
Rancangan Tahunan
Perkongsian


8.
Kertas Kerja Program



9.
Buku Rekod Perkhidmatan



10.
Borang-borang Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling



11.
Jadual Waktu Perkhidmatan



12.
Maklumat Murid



13.
Laporan Program



14.
Keceriaan Bilik Kaunseling



15.
Papan Kenyataan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling



16.
Laporan dan Rekod Sesi



17.
Penilaian Program



18.
Rekod dan Laporan Kewangan






8.
Perkhidmatan
1.
Akademik
Kaunseling Individu

Bimbingan dan Kaunseling
2
3.
Kerjaya
Psikososial
Kaunseling Kelompok
Bimbingan Individu


4.
Keluarga
Bimbingan Kelompok


5.
Peribadi
Konsultasi


6.
Kes Disiplin



7.
Dadah



8.
HIV/ AIDS